Hjälpcenter

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får, med svar!

Kan vi lägga ut lediga pass som extra personal kan ansöka?
Visa

Ja, och de kan antingen själva söka lediga pass i appen eller så kan ni skicka notiser via push eller sms.

Blir det problem när personal börjar efter midnatt?
Visa

Inga problem, timmarna och kostnadsuppföljningen kommer på rätt dag och OB registreras automatiskt.

Kan jag flytta kassorna på ett enkelt sätt om det blir mer tryck?
Visa

Ja, det är bara att ta Ipaden med stativet och ställa den på den plats där den behövs bäst just nu.

Hur snabbt kan vi få uppföljning och kostnadsfördelning?
Visa

Ni får koll på kostnader och arbetade timmar direkt utan manuell handpåläggning och Caspeco fördelar kostnader både för arbetade timmar, röda dagar och semester på olika kostnadsställen, både i statistiken och i bokföringen.

Är det rimligt att vi byter system om två månader?
Visa

Vi kan byta ert system i nästa vecka om ni vill  men givetvis är det bäst om vi planerar in det på bästa sätt tillsammans. Vi har många gånger fått reaktionen från nya kunder att de blir förvånade hur enkelt det är att gå över till Caspeco, även på större verksamheter och att man efteråt utrycker ’’ var det inte svårare än så här’’? Men så beror det också på att vi håller er i handen hela vägen och vi har gjort detta så många gånger förut.


Från vilka lönesystem kan vi föra över arbetade timmar?
Visa

Vi har inga kopplingar till andra lönesystem eftersom det fina tricket med Caspeco är att det inte behövs. Caspecos Personal är ett komplett system med stämpelklocka, schema och lön. Du sköter allt i ett system från ax till limpa och sparar massor av tid både i det dagliga arbetet när man attesterar timmar och ännu mer vid lönekörningen som går mycket snabbare än i traditionella system.

Varför ska vi välja Caspeco?
Visa

Vi har en unik helhetslösning med grym support. En leverantör, ett telefonnummer – ingen annan att skylla på och vi är systemet som du kan växa med och som ger dig stenkoll och bättre lönsamhet oavsett om du är en liten verksamhet eller större.

Kan man se kökets personalkostnad kontra såld mat?
Visa

Ja, du ser direkt kökets personalprocent mätt mot mat och får även försäljning per arbetad timme – det ser du i alla avdelningar.

Hur registrerar jag en nyanställd smidigast?
Visa

Enklast är att göra det via stämpelklockan, där anger de namn, personnummer, e-postadress och mobilnummer och vips finns de inlagda i systemet och personalliggaren.

Kan man bonga in nästa beställning medans gäst nr 1 betalar?
Visa

Ja, kassan kör betalningen i bakgrunden och ni kan snabbare beta av kön genom att börja bonga nästa order.

Finns det pucksystem?
Visa

Ja, antingen kan ni ange pucknummer vid varje beställning eller så kan ett ordernummer skrivas ut på kvittot som sedan syns på en bongskärm i restaurangen och klarmarkeras när maten är redo för att hämtas av gäst.

Kan jag jämföra min personalkostnad mot försäljning på timnivå?
Visa

Ja, det går att se både försäljning och personalkostnader nedbruten per timme.

Kan man mäta snittnotor?
Visa

Det går att mäta snittnotor, och även merförsäljning som tex antal dippsåser per såld hamburgare. Ni kan även mäta tillagningstiden från beställning tills att ordern är klarmarkerad i köket.

Finns möjligheten för gästen att beställa och betala själv?
Visa

Ja, både via appen eller via expresskassor. Förbeställning av take away kan göras i förväg via webben och även betalas i förväg. Vid ett förutbestämt intervall innan upphämtning skrivs ordern ut på bongskrivare i köket tex.

Stöder ni HRF turistsupplement och Nöjesavtalet?
Visa

Vi stöder bägge och kan hjälpa er att hantera dessa automatiskt.

Kan jag lägga till en extra kassa under högsäsong?
Visa

Ja, det är enkelt att addera flera kassapunkter som debiteras till säsongsvariation.

Skickas dagsrapporter till bokföringssystem?
Visa

Ja, kassan kan automatiskt skicka dagsrapporter som läses in i ert bokföringssystem.

Kan man koppla flera kortterminaler till samma kassa?
Visa

Ja, man kan koppla hur många kortterminaler som helst till samma kassa.

Hur kommer jag åt Back Office?
Visa

Du kan komma åt kassans Back Office via webbläsaren både från mobil, dator och Ipad, var som helst ifrån alltså.

Kan man ta betalt och skriva ut notan i kortterminalen?
Visa

Ja, Verifone har trådlösa kortterminaler som man kan ta med till bordet/gästen för att skriva ut notan, ta betalt och få kvittot utskrivet.

Finns integration med mitt bokföringssystem och bank?
Visa

Ja, bokföring överförs med sie4-fil och utbetalningsfil kan skickas till alla svenska banker, även med ISO20022.

Behöver man vara utbildad inom lön för att köra löner i ert system?
Visa

Nej, de flesta av våra kunder sköter sina löner själv, med hjälp av systemet och vår support när det behövs.

Har ni stöd för alla regler inom kollektivavtalet?
Visa

Ja, vi stödjer Visitas avtal med HRF & Unionen fullt ut.

Hur snabbt kan man komma igång?
Visa

Ni kan vara igång med personalsystemet omgående, oftast inom några dagar.

Har ni stöd för bruten löneperiod?
Visa

Nej, men vi har en enkel funktion för att hantera övergången från bruten löneperiod till släpande.

Vad tar ni betalt per bokad gäst?
Visa

Vi har endast en fast månadsavgift vilket sparar mycket pengar för er verksamhet.

Har ni förbetalningsmöjlighet i bokningssystemet?
Visa

Ja, betalfunktionen kan hämta och räkna ut summan gästen skall betala via Swish eller kort.

Har ni ett Boknings-API och integrationer i bokningssystemet?
Visa

Ja vi har faktiskt båda dessa. Går att tala länge om vad som finns så fråga gärna oss om ni vill veta mer.

Kan man lägga in sin budget?
Visa

Ja, vi kan omvandla de flesta excelark till vårt inläsningsformat och läsa in den.

Måste vi lägga in råvarukostnaderna manuellt?
Visa

I de flesta fall så får vi dem via importen av kassadata eller via FreshX.

Kan man ha flera Dashboards?
Visa

Ja, antalet Dashboards är oändligt och ni kan även se flera bolag i samma dashboard.

Kan vi bygga egna rapporter?
Visa

Ja, ni kan bygga i princip vilka rapporter ni vill, eller så bygger vi rapporterna åt er.

Är ni integrerade med vårt kassasystem?
Visa

Caspeco är integrerade med i stort sett alla kassasystem, och vi kan hämta data bakåt i tiden.

Vad kostar Caspecos olika system?
Visa

Priset för Caspecos olika system anpassas efter er verksamhet, så att alla kan använda professionella system. Sen får ni givetvis lägre pris om ni väljer att använda flera av Caspecos system.

Behöver vi byta ut alla våra system?
Visa

Nej, ni byter bara de system ni vill byta. Men det finns tydliga fördelar med att använda flera system från Caspeco, och ovanpå det ni får även lägre pris.

Levererar Caspeco även hårdvara?
Visa

Ja till Kassasystemet så ingår hårdvara. Ni väljer helt enkelt det ni behöver.

Hur kan vi öka vår lönsamhet?
Visa

Vi har massor av tips och smarta råd kring hur ni effektivt kan öka er lönsamhet. Kika på sidan Guide till ökad lönsamhet, där samlar vi all kunskap kring detta.

Vi stöttar er hela vägen!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa till att effektivisera er verksamhet och öka lönsamheten?