Försök att identifiera de 4-5 punkter som är kritiska för er i ett kassasystem – för en smidig drift, kostnadskontroll och lönsamhet. Här är några exempel på vad ni kan leta efter.
Självklart ska kassasystemet ha den funktionalitet som krävs för att stödja din verksamhet. Men det är precis lika viktigt att kassasystemet kan anpassas efter just er verksamhet och era arbetssätt – ni ska inte behöva ändra på hur ni arbetar för att passa ett nytt system.
De flesta krog- och hotellverksamheter har toppar och dalar, och då är det viktigt att kassasystemet kan möta dem. Till exempel kanske ni behöver fler kassor under sommarmånaderna, kassor på uteserveringen eller på tillfälliga försäljningsställen. Det kan också vara så att ni under en dag har olika behov, som exempelvis skiftande behov av kassa och kortterminaler i bar och servering beroende på var gästerna befinner sig. Se därför till att ditt kassasystem inte är låst i sin uppsättning.
Användarvänlighet är en annan vital parameter. Allt går bättre – och ni gör färre fel – när alla medarbetare förstår systemet. Intuitiva gränssnitt – tänk iOS eller Android – minskar kostnaden för misstag och skapar ökad kundnöjdhet, samtidigt som ni ökar effektiviteten i driften.
Dagens restauranger blir allt mer digitala, och samtidigt en del i ett digitalt ekosystem. Det kan därför vara smart att undersöka hur ditt framtida kassasystem fungerar tillsammans med andra aktörer och system, typ Bokningssystem, Leverans, Personal, Ekonomi, Analys, Inventering och liknande.
Gästbeteenden förändras snabbt och det är därför viktigt att Kassasystemet både fungerar idag – och utvecklas för framtiden. Mobile Order och integrationer mot stora deliverytjänster är funktionalitet som blir allt viktigare, och vem vet vilka krav som ställs om några år. Hitta ett system som utvecklas i takt med att nya behov uppstår hos er och era gäster.