bokningssystem restaurang

Hur väljer man bokningssystem?

Patrik Jungmarker
#
Bokning
#
Lönsamhet

Ett riktigt bra bokningssystem är en förutsättning för restauranger och andra verksamheter inom upplevelseindustrin. Men många ser samtidigt bokningssystemet som ett fristående system, när det i själva verket kan integreras med verksamheten och underlätta schemaläggningen, öka merförsäljningen och mycket mer.


Ett bra bokningssystem har integrationer mot både schemaläggning, kassa och faktureringssystem. Dessutom kan de innehålla funktionalitet för menyval och förskottsbetalning som i sin tur kommuniceras direkt till kassan när gästen anländer. Det gäller mat, men även andra aktiviteter som till exempel bowling eller shuffleboard – och ni och gästerna kan i de fallen hantera allt i samma bokning. Det är smidigt inte minst för all personal på plats, som då kan fokusera på gästupplevelse och merförsäljning. 


Här berättar vi mer om sex funktioner som kan göra bokningssystemet till mer än bara ett bokningssystem.


1. När gästen kan göra menyval direkt i bokningen så sparar ni tid, och kan dessutom planera inköp bättre och minska ert svinn.


2. När gästerna kan betala en del i förväg via bokningssystemet så säkrar ni intäkterna och har lättare att planera inför kvällen. Se till att bokningssystemet kan hantera betalningar via både kort och Swish.


3. Noshow: Ibland vill man inte att gästen ska betala i förväg men vill ändå att det ska finnas ett starkt incitament att de hör av sig om de inte kommer. Att stå med tomma bord gör ju ingen glad. Med en Noshow-funktion så kan du hantera detta. Gästen måste då registrera sitt kort vid en online-bokning och acceptera villkoret att i händelse av en Noshow så har ni rätt att dra en avgift.


4. Med en inbyggd fakturafunktion kan du alltid fakturera en specifik bokning. En sådan funktion gör också att återkommande stamkunder kan få månadsfakturor för alla bokningar – specificerad för varje bokning.


5. Ett bra bokningssystem låter dig se bokningsläget direkt i schemaläggningen, vilket gör det lättare att optimera bemanningen.


6. Koppling till Kassa. När bokningssystemet kan kopplas till kassan så får du ett oslagbart flöde. En bokning med förbeställd mat kan bli till en nota i kassan. Och var det avtalat att notan skulle faktureras tillsammans med gästens andra bokningar samma månad så kan informationen löpa vidare till en fakturafunktion.