Expresskassan

Expresskassans många fördelar

Mattias Selin
Kassa
Lönsamhet

Kärt barn har många namn: självbetjäningskassa, snabbkassa, self-service kiosk, självutcheckning osv osv. Vi har valt att kalla det för Expresskassa.

Funktionaliteten har blivit populär under de senaste åren, inte minst i samband med coronapandemin. Det är helt förståeligt när det innebär så många fördelar med att låta kunden beställa och betala själv – både för restaurangägare, gäster och personal.

Oavsett om du driver en restaurang, ett café, ett hotell eller en arena – och oavsett om din viktigaste inkomstkälla är take away, snabbmat eller à la carte – så kan en självbetjäningskassa göra dig mer lönsam. Här är de främsta fördelarna, samt några viktiga saker att tänka på när du väljer leverantör till din Expresskassa.

Fördelar för dig som ägare

Ökad lönsamhet och merförsäljning

Fler kundcase och studier visar på att merförsäljningen ökar mellan 30 till 40 %. Samtidigt reducerar du personalkostnader och kan fokusera tid och resurser på andra viktiga aspekter i driften. Lönsamheten kommer att skjuta i taket!

Minskat kundbortfall

Ingen gäst vill stå i kö – att snabbt beställa och slå sig ned till bords blir ett alltmer vanligt krav. En Expresskassa kan avlasta och effektivisera beställningarna vilket i sin tur minskar köerna. För det värsta som finns är när kunden vänder i dörren.

Ökad kundnöjdhet och återkommande kunder

Idag har gästerna höga krav på digitalisering, snabba leveranser och minimal väntetid. De är bekväma med att få ta kontrollen själv och betala i förväg. När kundnöjdheten ökar kommer gästerna alltid tillbaka, speciellt när de vet vad de kan förvänta sig hos er. Låt din verksamhet ta fart genom att låta kunden ta kontroll över sin egen beställning!

Fördelar för dina gäster

Snabb köpprocess och reducerade väntetider

Gästen föredrar ofta att få beställa och betala snabbt utan mänsklig interaktion som kan påverka väntetiderna. Enligt data har 97 procent av konsumenter någon gång backat ur ett köp just för att det inte var tillräckligt bekvämt och enkelt att genomföra köpet. Så erbjud en sömlös kundupplevelse genom modern teknologi.

Kontroll och rätt leverans

Gästen får kontroll på sin egen beställning och bestämmer själv i vilken takt beställningen görs. Idag vill många gäster skräddarsy sin egen beställning och upplever att det är enklare att få göra det själv. Eftersom gästen styr blir det inga felslag eller misskommunikation som påverkar leveransen. Genom en Expresskassa engageras kunden – och blir nyfiken av ett intuitivt gränssnitt. 65 % menar att de skulle besöka en restaurang mer om det erbjuds en Expresskassa (National Restaurant Association, 2019).

Fördelar för din personal

Reducera avbrott och stress

Personalen jonglerar varierande arbetsuppgifter och behöver ständigt vara på olika platser – och att inte hinna med vissa arbetsuppgifter kan skapa enorm stress hos personalen. Under lunch- och middagsrush gäller det att optimera tiden. Avlasta din personal med ett kassasystem som stödjer självbetjäning – och därmed skapar mer tid för din personal.

Automatisera arbetet och öka värdeskapande

Få mer tid till service genom att minimera tiden det tar att ta emot beställningar och ta betalt. Du automatiserar arbetet och flödet som skapar flexibilitet. Frigör tid och fokusera på det som är värdeskapande för er och gästen – till exempel att ha tid att småprata, städa och se till att maten kommer ut i tid. Beställa och betala är inte den aktivitet som gästen värderar.

Viktigt att tänka på

För att verkligen kunna optimera nyttan så krävs att ni väljer en leverantör som stödjer väsentliga funktioner.

Flöden

Glöm inte de viktiga integrationerna med resterande kassor och bokföring. Dessa integrationer kan förbättra ditt flöde väsentligt. Om du väljer en separat leverantör kan det betyda merjobb som äter upp den tid och värde som en snabbkassa skapar. Caspecos Expresskassa är självklart integrerad med dina övriga kassor och bokföring som skapar det optimala flödet.

Artikelregister

Spara tid genom att använda samma artikelregister till alla dina system och kassor. Detta är ett vanligt misstag många inte tänker på när de väljer en separat leverantör. Hos Caspeco används samma artikelregister och ni behöver bara uppdatera EN gång.

Design och brandinge

Det är viktigt att er grafiska profil syns utåt mot dina gäster. Caspeco har utvecklat en smart designlösning som gör att vem som helst enkelt kan justera designen. Undvik att investera i utvecklingstimmar som tar lång tid och kostar mycket pengar. Du kan själv styra hur din Expresskassa ska se ut och vara designad hos Caspeco Expresskassa.

Merförsäljning

Även om en Expresskassa utlovar merförsäljning så är det viktigt att säkerställa att ni får ut data och statistik på merförsäljningen. Det är viktigt att ni själva kan påverka merförsäljningen utifrån era preferenser. Allt detta är tillgängligt hos Caspeco Expresskassa – just för att du ska kunna få in så mycket merförsäljning som möjligt.

Klicka nedan för att beställa Caspecos Expresskassa: HÄR