Nyhetsbrev – Caspecos recept för ökad lönsamhet

Nyheter
Lönsamhet

Anmälan nyhetsbrev

Hur mår branschen – Caspeco tar tempen!

Försäljning

Försäljningen 2022 ökade med 4% jämfört med ett pandemifritt 2019. Se dag för dag i grafen ovan. Detta trots den pandemityngda början på 2022. Under restriktionsfria delar av året gör branschen ett desto bättre resultat. Något som ger en hoppfull prognos för året 2023.

Löneprocent

Löneprocenten 2022 minskade med nästan 1 procentenhet till 36,5% jämfört med 2019.

Siffrorna är baserade på ca 700 Caspecokunder över hela Sverige med en snittomsättning på ca 15m/år. Sifforna används av bl.a. Riksbanken, Konjuktursinstitutet och Visita som ett mått på branschens mående.

Produktnyheter du inte får missa!

Här hittar du några av de nyaste funktionerna från Caspeco;

Personal
  • AI-prognos direkt i schemat – kraftfullt verktyg för att schemalägga kostnadseffektivt och smart.
  • Se föregående års prognos för aktuella datum i schemat och mycket mer. Vi hjälper dig att skräddarsy rapporter som hjälper dig med insikter kring schemaläggningen.
  • Nu finns det en ”drag and drop”-funktion för pass i schemat.
Kassa
  • Online order – sen en tid erbjuder vi en komplett lösning för QR och App. Du hanterar enkelt hela flödet direkt i din kassa.
  • Parkera nota i kassa – nu kan du parkera notor för att återkomma till dem senare, helt utan att behöva lägga dem på bord.
  • Bulkeditering av artiklar – nu kan du masshantera produktgrupper utan att gå in på enskilda artiklar. Ändra momssats, pris, bonginställning m.m.
  • Längre tidsspann för rapporter. Nu kan du ta ut er försäljningsrapport för det senaste året direkt i checkout och få den skickad till dig på mejl.
Bokning
  • Nu hanterar vår integration mellan Caspecos Kassa och Bokning också verksamheter likt aktivitetscenter där gäster och personal i samma bokning lägger flera aktiviteter för ett sällskap.
  • Centralt artikelregister – möjligt att centralt hantera artiklar för koncernens alla enheter och trots det kunna fakturera lokalt. Ändringar av artikel påverkar både Kassa och Bokning.
  • Tidsstyrning av hur tätt in på sin bokning gäst tillåts avboka via avbokningslänk i mailbekräftelse. Du har även möjlighet att styra över särskilt stora sällskap och att de inte ska kunna avboka via avbokningslänk i mailbekräftelse.
Analys
  • För de som använder Caspecos kassa går det att koppla ihop kassanyckel med anställd och på så sätt få försäljning per arbetad timme per anställd som jobbar i service.
  • Insights där ni via ett mejl på måndag morgon får en sammanfattning av hur veckan gick och varför.
  • AI-prognos finns nu att tillgå! Låt vårt system hitta lönsammare lösning för er verksamhet.
Caspeco 360 – detta kommer snart!
  • Gemensam inloggning – all inloggning sker på ett ställe ”Single sign on”.
  • Produkter kommer få ett gemensamt gränssnitt.
  • Lojalitet – gemensamma lojaliteshantering i alla säljkanaler.
  • Kampanjstöd – det kommer att finnas ett brett stöd för tidsstyrda kampanjer.  

Boka avstämning

Caspeco köper delar av Leeroys konkursbo

Leeroys konkursbo och Caspeco har överenskommit att överlåta delar av verksamheten i Leeroy till Caspeco. Det stod klart i mitten av januari 2023.

Nu, en dryg månad senare, kan vi konstatera att övergången fortskrider som planerat med positiv respons från berörda parter.

För oss på Caspeco har det varit viktigt att värna om de kunder som har drabbats och se till att de får den stöttning de behöver för att bedriva sin verksamhet på ett bra sätt. Genom tät dialog med berörda verksamheter har vi i många fall hittat en bra matchning i vårt eget systemutbud som ersätter och förstärker tidigare produkter från Leeroy. I andra fall där ytterligare lösningar krävts har vi beslutat oss för att bredda vårt utbud för att möta marknaden. En utveckling som kommer gagna samtliga kunder på lång sikt.

Inte minst inom kundlojalitetslösningar där vi nu kan erbjuda en modern lösning i linje med våra övriga tjänster. Roliga nyheter för våra existerande kunder, nya kunder och självklart för oss på Caspeco som växer och blir starkare i våra tjänster.

– Jag vill hälsa våra kunder, nya som gamla, att det är en fröjd att följa era verksamheter. Samtidigt som ni växer och tar ny mark så gör vi det samma. Något som kommer stärka hela branschen på sikt, säger vår VD, Krister Fingal.

Läs mer

Så ökar ni försäljningen med lojalitet

Efter en bred granskning av aktörer, har vi på Caspeco ingått samarbete med en av marknadens bästa leverantörer av system för kundlojalitet. Samarbetet med Piggy gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder en komplett lojalitetslösning, parallellt med våra egna tjänster.

Använd;

  • Poängsystem
  • Email Marketing
  • Presentkort
  • Kampanjer
  • Analys
  • Automatiska utskick vid exempelvis födelsedagar, m.m.

Och mycket mer.

Boka ett möte så kollar vi på era förutsättningar.

Boka ett möte

Har du missat branschens matnyttigaste podd?

Förena nytta med nöje och lyssna på något av våra avsnitt:

🎙 Johan Jureskog och hans imperium

🎙 David Enmark – Skejtaren med hemmakrog i Danderyd

🎙 Pontus Frithiof – Pontus, Pontus, Pontus!

🎙 Joakim Wiklander – Är de världens mest expansiva krogkedja?

Lyssna nu