Artificiell intelligens (AI) hjälper sänka personalkostnader genom att förutse efterfrågan

Artificiell intelligens (AI) hjälper sänka personalkostnader

Markus Ganev
Lönsamhet
Personal

Caspeco satsar på artificiell intelligens, och hjälper till en början kunder inom restaurangbranschen att sänka personalkostnader genom att prognostisera efterfrågan med hjälp av intelligenta prognoser i ett nytt partnerskap med Binary Brains.

”Vi är helt övertygade om att AI kommer att spela en betydande roll i framtiden när det gäller att effektivisera och optimera våra kunders verksamhet på bästa sätt. Av den anledningen är det extra kul att annonsera vårt samarbete med Binary Brains som är ett ledande AI-bolag i Sverige. Under en längre tid har vi tillsammans beforskat området AI och vad dess betydelse kan komma att innebära för krog- och besöksnäringen. Inom mycket kort kommer vi att lansera AI-prognos i våra system som vi är både stolta och förväntansfulla inför”, säger Markus Ganev, försäljning- och marknadschef.

Att förutse daglig försäljning baserat enbart på kvittodata är snart ett minne blott. I alla fall för Caspecos restaurangkunder som kommer att få prognoser baserat på en kombination av intern och extern data, såsom lokala evenemang, datum, väder med mera. Genom att integrera AI-baserade prediktioner i personalsystemet kan utvalda restauranger mer träffsäkert anpassa schemaläggningen med utgångspunkt i den föränderliga efterfrågan.

“Vi såg tidigt att detta samarbete skulle vara ett bra partnerskap för båda parter, då Caspeco länge legat i framkant på analys samtidigt som vi har en vision om att sprida AI till branscher som inte har möjligheten att bygga egna avdelningar med AI-kompetens. Tack vare Caspeco kan vi gemensamt hjälpa restaurangnäringen att öka lönsamheten mer effektivt samtidigt som att vara en del av deras digitaliseringsresa genom att ge dem tillgång till ny teknik och data som påverkar deras efterfrågan, men som är omöjlig att få tillgång till utan AI”, säger Anders Montén, kundansvarig Binary Brains.

Att arbeta med AI-prognoser i driften möjliggör även för en mer hållbar bransch. Utmaningen i denna digitaliseringsutveckling är att det finns få dataanalytiker med AI-kompetens i Sverige, och de som finns är dyra. Få bolag inom restaurangnäringen har råd att anställa en AI-avdelning och därigenom ta del av den tekniska utvecklingen. Att demokratisera AI via synergilösningar och partnerskap är därför viktigt för hela branschen.