Intervju med Jonas Matsson – produktchef Analys

Lönsamhet

Jonas Mattsson är produktchef för Caspeco Analys. Med en examen i industriell ekonomi och köksvana från Paris är han som skapt för rollen. Det var helt enkelt en match made in heaven, något Jonas 12 år på Caspeco vittnar om. Här följer en intervju med mannen bakom Caspecos Analys och hans syn på branschen.

Vad har du för take aways från pandemiår?

– Pandemin och dagens höga priser har om något befäst att restaurang prioriteras oavsett rådande konjunktur. Restriktioner, höjda priser och dålig ekonomi, Svenska folket sänker nog hellre husvärmen till kritisk nivå än att överge restaurangtjänster.

Med det sagt så har sättet vi gör dessa besök ändrats – snabbmat och take away har fått ett enormt uppsving. En trend som tycks stanna kvar även efter pandemin. Gissningsvis rör vi oss i framtiden mot ett mer amerikanskt konsumentmönster, där take away kommer vara en allt mer central del.

Hur ser du på 2023 och kommande år?

– Jag tror att vi kommer se mer affärstänk i restaurangbranschen, fler kedjor och ett tydligare fokus på business.

Resultatmässigt tror jag branschen kommer gå bra. Konsumenterna har vant sig med de nya priserna vilket betyder en större marginal allt eftersom råvarupriserna går ner. Användandet av beställappar och QR-koder kommer på sikt dra ner personalkostnader vilket ökar marginalerna ytterligare.

Varför bör du använda analys?

– Fördelarna är många, men i det stora hela är det ett utmärkt facit. Tydlig feedback redan när ni har stängt för kvällen. Du får en tydlig fingervisning kring om ni är på rätt väg eller om något kan förbättras.

Var finns mest potential med analysverktyg?

– Att ha koll på bemanningen är grunden och det som flest använder analysen till. För de som bemannar blir det väldigt tydligt var och när det går att finslipa personalkostnaden.

En del av analysen som används mindre, men som har enorm potential är den kring produkter. Analysen gör det tydligt vilka produkter som är lönsamma och hur lönsamma de är. Krögare som nyttjar detta kan ganska snabbt öka sina marginaler med väldigt små åtgärder.  

Avslutande tips

En bra grundfråga att ställa sig är "Vad vill jag helst att kunden köper?". Rimligtvis kan det vara en produkt som har en hög marginal eller en produkt som inte kräver så stor arbetsinsats . Nästa fråga blir då "Vad gör jag för att kunderna faktiskt ska välja den produkten?". Där finns det många vägar att gå, men allt ifrån övrigt utbud, prissättning, placering på menyn och aktivt säljarbete kan påverka dina gästers val.